SEMAKAN BANTUAN TUNAI RAHMAH : CHECK STATUS BAYARAN STR FASA 4

SEMAKAN BANTUAN TUNAI RAHMAH : CHECK STATUS BAYARAN STR FASA 4

Pastinya ramai penerima yang tertanya-tanya status bayaran Bantuan Tunai Rahmah (STR) fasa keempat yang akan diterima, yang mana bayarannya seperti yang dijadualkan akan bermula pada 7 November 2024, Khamis (hari ini) secara berperingkat.

Bagaimanakah semak bantuan tunai rahmah? Ikuti penjelasan lebih lanjut di bawah.

BACA JUGA : BANTUAN TUNAI HASIL GOV MY LOGIN : SEMAK STATUS BAYARAN

KAEDAH PENERIMAAN BANTUAN TUNAI RAHMAH FASA 4

Terdapat dua (2) kaedah penerimaan Bantuan Tunai Rahmah, iaitu :

KAEDAH PENERIMAANJENIS PENERIMA
Secara tunai di kaunter
Bank Simpanan Nasional (BSN)
Tiada maklumat perbankan /
status ‘Gagal Kredit’
Pengkreditan ke dalam akaun
bank penerima / pasangan
Mempunyai akaun bank

JADUAL BAYARAN BANTUAN TUNAI RAHMAH FASA 4

Berikut merupakan jadual bayaran Bantuan Tunai Rahmah fasa keempat :

TARIKH BAYARANKAEDAH PENERIMAAN
7 November 2024Secara tunai di kaunter
Bank Simpanan Nasional (BSN)
7 November 2024
hingga
14 November 2024
Pengkreditan ke dalam akaun
bank penerima / pasangan

KADAR AMAUN BAYARAN BANTUAN TUNAI RAHMAH FASA 4

Setiap penerima akan menerima bayaran Bantuan Tunai Rahmah fasa empat mengikut kadar amaun seperti berikut :

  • KATEGORI ISI RUMAH :
KELAYAKAN ISI RUMAHKADAR AMAUN
BANTUAN TUNAI RAHMAH
Isi Rumah Pendapatan
Bawah RM2,500
Tiada anak : RM200
1 – 2 anak : RM350
3 – 4 anak : RM500
5 ke atas : RM700
Isi Rumah Pendapatan
RM2,501 hingga RM5,000
Tiada anak : RM150
1 – 2 anak : RM200
3 – 4 anak : RM250
5 ke atas : RM350
  • KATEGORI BUJANG :
KELAYAKAN BUJANGKADAR AMAUN
BANTUAN TUNAI RAHMAH
Bujang Umur 21 hingga 59 tahunRM100
Bujang Umur 60 tahun ke atasRM150

SEMAKAN BANTUAN TUNAI RAHMAH

Untuk mengetahui status bayaran Bantuan Tunai Rahmah (STR) fasa empat, sila semak pada pautan di bawah :

  1. Sila klik pada pautan laman rasmi di sini : https://bantuantunai.hasil.gov.my/.
  2. Masukkan 12 digit [Nombor Kad Pengenalan] tanpa sengkang (-).
  3. Klik butang [Log Masuk].
  4. Pada bahagian seterusnya, klik butang [Semak].
  5. [Frasa Keselamatan] pemohon akan dipaparkan.
  6. Sekiranya frasa tersebut adalah betul, klik [Ya].
  7. Masukkan kata laluan yang betul.
  8. Klik butang [Log Masuk].
  9. Kemudian, klik pada bahagian [Semakan Permohonan].
  10. Klik pula pada butang [Maklumat Bayaran].
  11. Status bayaran penerima akan dipaparkan.
  12. Selesai.

RUJUKAN

Segala maklumat yang dikongsikan di atas adalah dirujuk daripada Portal Rasmi STR. Sekiranya anda mempunyai sebarang pertanyaan atau masalah berkaitan bantuan di atas, sila rujuk pihak berwajib di bawah :

  • Hotline STR HASiL : 1-800-88-2747
  • Hotline STR MOF : 03-8882 4565 / 03-8882 4566
  • E-mel : [email protected]

PENAFIAN

Pihak kami hanya berkongsi maklumat tentang bantuan yang disediakan oleh pihak Kerajaan Malaysia dan juga Kerajaan Negeri bertujuan untuk berkongsi dan memudahkan carian pelawat. Pihak kami tidak sama sekali meminta sebarang maklumat pelawat atau tidak pernah mengenakan bayaran melalui maklumat yang dikongsikan ini. Tujuan penulisan ini hanyalah berkongsi maklumat dan memudahkan pelawat mendapat info terbaru tentang bantuan. Artikel ini di rujuk berdasarkan Portal Rasmi dari : https://bantuantunai.hasil.gov.my/.

Leave a Comment