BANTUAN DALAM MYKAD RM300 UNTUK PEMBELIAN KEPERLUAN ASAS TERBARU 2024 : MOHON SEKARANG
Fasa terbaru permohonan bantuan untuk pembelian barangan keperluan asas telah dibuka khas kepada golongan B40 dan M40. Setelah permohonan diluluskan bantuan akan dikreditkan secara automatik sebanyak RM300 setiap bulan.
Bagaimanakah cara mohon bantuan dalam mykad rm300 untuk pembelian keperluan asas terbaru? Ikuti penjelasan lebih lanjut di sini.
BACA JUGA : CHECK BANTUAN MYKAD RM1200 TERBARU : SEMAK SEKARANG
TARIKH MOHON BANTUAN RM300 UNTUK PEMBELIAN KEPERLUAN ASAS TERBARU 2024
Permohonan yang terbaru hanya terhad dilakukan mengikut tarikh yang ditetapkan seperti berikut :
PERKARA | TARIKH |
---|---|
Permohonan Mula Dibuka | 5 Julai 2024 |
Sebelum Permohonan Ditutup | 15 Ogos 2024 |
TEMPOH KELULUSAN PERMOHONAN BANTUAN RM300 UNTUK PEMBELIAN KEPERLUAN ASAS 2024
Sekiranya permohonan telah dibuka, pemohon hanya perlu menunggu kelulusan selama tempoh :
TEMPOH KELULUSAN PERMOHONAN BANTUAN RM300 |
---|
Selama 14 hari dari tarikh mohon |
CARA PENERIMAAN BANTUAN RM300 TERBARU 2024
Bantuan akan disalurkan kepada penerima secara tanpa tunai melalui pengkreditan ke dalam akaun e-Wallet Selangkah sebanyak RM300 setiap bulan dan bukanlah disalurkan ke dalam MyKad penerima seperti yang ditularkan.
SENARAI BARANGAN KEPERLUAN ASAS UNTUK PEMBELIAN DENGAN BANTUAN 2024
Berikut merupakan senarai barangan keperluan asas yang boleh dibeli dengan menggunakan bantuan :
- Beras.
- Mi dan Bihun.
- Roti.
- Biskut.
- Telur.
- Gula dan Garam.
- Rempah ratus, Sos, Kicap dan sebagainya.
- Tepung.
- Minyak masak.
- Sayuran dan buah-buahan.
- Daging ayam, lembu dan, kambing dan ikan.
- Produk tenusu – susu segar, susu tepung, susu sejat dan susu pekat manis.
- Ubat-ubatan
- Sabun, kelengkapan mandian dan bahan pencuci.
- Lampin pakai buang.
- Barangan persekolahan – kasut, beg, buku alat tulis, pakaian seragam dan sebagainya.
- Perihal pendidikan – buku sekolah / akademik.
CARA MOHON BANTUAN DALAM MYKAD RM300 UNTUK PEMBELIAN KEPERLUAN ASAS TERBARU 2024
Ikuti cara mohon bantuan RM300 untuk pembelian keperluan asas seperti berikut :
- Sila layari Portal Rasmi BINGKAS di sini : https://www.bingkasselangor.com/.
- Pada halaman utama BINGKAS, sila klik pada [Daftar Sekarang].
- Kemudian, klik pada butang [Daftar Akaun Selangkah Baru] di bawah.
- Masukkan nombor telefon mengikut format, contoh : 0123456789.
- Klik butang [Teruskan].
- Isikan segala butiran peribadi yang diperlukan dengan betul.
- Seterusnya, klik pada butang [Daftar].
- Setelah pendaftaran berjaya, sila [Log Masuk] mengikut akaun yang didaftarkan.
- Kemudian, tekan butang [Buat Permohonan].
- Masukkan segala maklumat peribadi yang diperlukan dan tekan butang [Hantar].
- Pada bahagian butiran anak, sila klik [Tambah Anak] untuk mengisi maklumat tentang anak dan tekan [Hantar].
- Tandakan pada kotak yang berkenaan dan tekan butang [Hantar].
- Klik [Choose File] untuk memuat naik dokumen yang diperlukan (mengikut format jpeg. dan pdf) dan tekan [Hantar].
- Tandakan pada kotak persetujuan [/].
- Seterusnya, klik butang [Hantar].
- ‘Permohonan telah berjaya’.
- Selesai.
*Nota : Setelah permohonan dibuat, pemohon perlu memuat turun aplikasi Selangkah dan mengaktifkan akaun e-Wallet.
RUJUKAN
Segala maklumat yang dikongsikan di atas adalah dirujuk daripada Portal Rasmi BINGKAS. Sekiranya terdapat pertanyaan lanjut, pihak tuan/puan boleh menghubungi Talian hotline : 1-800-22-6600.
PENAFIAN
Pihak kami hanya berkongsi maklumat tentang bantuan yang disediakan oleh pihak Kerajaan Malaysia dan juga Kerajaan Negeri bertujuan untuk berkongsi dan memudahkan carian pelawat. Pihak kami tidak sama sekali meminta sebarang maklumat pelawat atau tidak pernah mengenakan bayaran melalui maklumat yang dikongsikan ini. Tujuan penulisan ini hanyalah berkongsi maklumat dan memudahkan pelawat mendapat info terbaru tentang bantuan. Artikel ini di rujuk berdasarkan Portal Rasmi dari : https://www.bingkasselangor.com/soalan-lazim.