CHECK BANTUAN TUNAI RAKYAT BTR FASA 3 2024 : SEMAK SEKARANG

CHECK BANTUAN TUNAI RAKYAT BTR FASA 3 2024 : SEMAK SEKARANG

Asalnya Bantuan Tunai Rakyat (BTR) namun kini telah ditukar rasminya kepada Sumbangan Tunai Rahmah (STR). Walaupun nama program sahaja bertukar namun ia tetap merupakan bantuan tunai yang diberikan khusus daripada kerajaan kepada rakyat yang berpendapatan rendah dan serdehana.

Bagaimanakah check bantuan tunai rakyat btr fasa 3? Ikuti penjelasan lebih lanjut di sini.

BACA JUGA : SEMAKAN NAMA PENERIMA BANTUAN SURI RUMAH B40 : CHECK SEKARANG

BILAKAH TARIKH PENYALURAN BANTUAN TUNAI RAKYAT BTR FASA 3 2024

Tarikh penyaluran Bantuan Tunai Rakyat (BTR) bagi fasa ketiga (3) telah diumumkan seperti jadual berikut :

TARIKH PENYALURANJENIS PENERIMA
29/08/2024 (Khamis)
hingga
06/09/2024 (Jumaat)
Penerima Sedia Ada
18/09/2024 (Rabu)
hingga
20/09/2024 (Jumaat)
Penerima Baharu
&
Penerima Rayuan

BAGAIMANAKAH CARA PENYALURAN BANTUAN TUNAI RAKYAT BTR FASA 3 2024

Terdapat dua (2) cara penyaluan Bantuan Tunai Rakyat (BTR) kepada penerima, iaitu :

BIL.CARA PENYALURAN
BANTUAN TUNAI RAKYAT (BTR)
1.Dikreditkan ke dalam akaun bank penerima / pasangan.
2.Disalurkan secara tunai di kaunter Bank Simpanan Nasional (BSN).

BERAPAKAH JUMLAH BANTUAN TUNAI RAKYAT BTR FASA 3 2024

Jumlah Bantuan Tunai Rakyat (BTR) adalah disalurkan mengikut kelayakan penerima seperti berikut :

BIL.KELAYAKAN PENERIMAJUMLAH BANTUAN
TUNAI RAKYAT
(BTR)
1.Isi Rumah
(Pendapatan Rendah)
0 anak : RM150
1-2 anak : RM350
3-4 anak : RM500
>5 anak : RM650
2.Isi Rumah
(Pendapatan Serdehana)
0 anak : RM150
1-2 anak : RM200
3-4 anak : RM250
>5 anak : RM300
3.Warga Emas
(Bujang)
RM150
4.BujangRM50
*Jumlah bantuan di atas adalah khusus untuk penerima sedia ada. Bagi penerima baharu dan rayuan perlu membuat semakan.

CHECK BANTUAN TUNAI RAKYAT BTR FASA 3 2024

Ikuti cara check Bantuan Tunai Rakyat (BTR) fasa ketiga (3) seperti berikut :

  1. Sila layari laman rasmi di pautan ini : https://bantuantunai.hasil.gov.my/.
  2. Halaman utama portal akan dipaparkan.
  3. Isikan nombor kad pengenalan pada ruangan [No MyKad].
  4. Kemudian, klik butang [Log Masuk].
  5. Seterusnya, klik [Semak].
  6. Klik [Ya] sekiranya frasa keselamatan yang dipaparkan adalah betul.
  7. Masukkan kata laluan yang betul.
  8. Klik butang [Log Masuk].
  9. Kemudian, klik pada bahagian [Semakan Permohonan].
  10. Status bayaran penerima akan dipaparkan.
  11. Selesai.

RUJUKAN

Segala maklumat yang dikongsikan di atas adalah dirujuk daripada Portal Rasmi BTR. Sekiranya anda mempunyai sebarang pertanyaan atau masalah berkaitan bantuan di atas, sila rujuk pihak berwajib di bawah :

  • Hotline BTR HASiL : 1-800-88-2747
  • Hotline BTR MOF : 03-8882 4565 / 03-8882 4566
  • E-mel : [email protected]

PENAFIAN

Pihak kami hanya berkongsi maklumat tentang bantuan yang disediakan oleh pihak Kerajaan Malaysia dan juga Kerajaan Negeri bertujuan untuk berkongsi dan memudahkan carian pelawat. Pihak kami tidak sama sekali meminta sebarang maklumat pelawat atau tidak pernah mengenakan bayaran melalui maklumat yang dikongsikan ini. Tujuan penulisan ini hanyalah berkongsi maklumat dan memudahkan pelawat mendapat info terbaru tentang bantuan. Artikel ini di rujuk berdasarkan Portal Rasmi dari : https://bantuantunai.hasil.gov.my/Download/Faq/SOALAN_LAZIM_(FAQ)_SUMBANGAN_TUNAI_RAHMAH_STR_2024.pdf.

Leave a Comment