PENGELUARAN KHAS KWSP 2024 : MOHON SEKARANG

PENGELUARAN KHAS KWSP 2024 : MOHON SEKARANG

Tujuan KWSP membenarkan ahli untuk membuat pengeluaran adalah untuk membolehkan ahli mengambil kira simpanan yang ada dalam Akaun 2 untuk mendapatkan pembiayaan peribadi daripada institusi perbankan di mana bayaran pengeluaran hanya akan dibuat kepada pihak institusi perbankan.

Bagaimanakah pengeluaran khas kwsp? Ikuti penjelasan lebih lanjut di sini.

BACA JUGA : PERMOHONAN PENGELUARAN FSA2 KWSP : SEMAK KELAYAKAN SEKARANG

SENARAI JENIS PENGELUARAN KHAS KWSP

Jenis pengeluaran khas KWSP terbahagi kepada dua iaitu :

  1. Pengeluaran Sebahagian :
    • Umur 50.
    • Pendidikan.
    • Beli Rumah.
    • Bina Rumah.
    • Untuk Mengurangkan / Menyelesaikan Baki Pinjaman Perumahan.
    • Ansuran Bulanan Pinjaman Perumahan.
    • Perumahan Fleksibel.
    • Perumahan PR1MA.
    • Menunaikan ibadah Haji.
    • Kesihatan Simpanan Melebihi RM1 Juta.
  2. Pengeluaran Penuh :
    • Umur 55.
    • Umur 60.
    • Pekerja Berpencen & Pesara Pilihan.
    • Hilang Upaya.
    • Meninggalkan Negara.
    • Kematian.

TARIKH KEBENARAN PENGELUARAN KHAS KWSP

KWSP telah memaklumkan tarikh pengeluaran khas KWSP yang dibenarkan adalah seperti berikut :

TARIKH PENGELUARAN KHAS KWSP
Permohonan adalah bermula pada 7 April 2023
*Nota : tertakluk kepada ketersediaan institusi perbankan yang mengambil bahagian.

HAD PENGELUARAN KHAS KWSP

Pengeluaran khas KWSP adalah seperti berikut :

HAD PENGALURANJUMLAH
Had paling rendahRM3,000
Had paling tinggiRM50,000
*Mengikut kelayakan pemohon.

PENGELUARAN KHAS KWSP 2024

Berikut merupakan cara permohonan pengeluaran khas KWSP :

  1. Sila hadir ke mana-mana cawangan atau kios KWSP berhampiran anda; atau Layari laman web www.kwsp.gov.my.
  2. Pilih ‘Log Masuk’ dan klik i-Akaun (Ahli) ATAU
  3. Muat turun aplikasi mobil i-Akaun
  4. Masukkan nombor ahli KWSP sebagai ID dan Kata Laluan Sementara yang diterima melalui SMS
  5. Setelah berjaya log masuk, setkan semula ID Pengguna, Kata Laluan dan Frasa Rahsia anda
  6. Selepas pengaktifan selesai, anda akan menerima notifikasi berjaya di skrin anda.
  7. Sila semak perkara seperti :
  8. Baki Akaun
  9. Caruman Semasa
  10. Profil
  11. Sejarah Pengeluaran
  12. Semakan Kelayakan Pengeluaran
  13. Push Notifications/i-Akaun Secured Inbox
  14. Pilih insitusi bank ingin digunakan.
  15. Permohonan akan diteruskan sekiranya ahli memenuhi syarat kelayakan.
  16. Selesai.

RUJUKAN

Segala maklumat yang dikongsikan di atas adalah dirujuk daripada Portal Rasmi KWSP. Sekiranya anda mempunyai sebarang pertanyaan atau masalah berkaitan bantuan di atas, sila rujuk pihak berwajib seperti di sini : https://www.kwsp.gov.my/ms/korporat/hubungi-kami.

PENAFIAN

Pihak kami hanya berkongsi maklumat tentang bantuan yang disediakan oleh pihak Kerajaan Malaysia dan juga Kerajaan Negeri bertujuan untuk berkongsi dan memudahkan carian pelawat. Pihak kami tidak sama sekali meminta sebarang maklumat pelawat atau tidak pernah mengenakan bayaran melalui maklumat yang dikongsikan ini. Tujuan penulisan ini hanyalah berkongsi maklumat dan memudahkan pelawat mendapat info terbaru tentang bantuan. Artikel ini di rujuk berdasarkan dari : https://www.kwsp.gov.my/ms/.

Leave a Comment