SEMAKAN BANTUAN EKASIH 1200 2024 : CHECK SEKARANG
Sistem data e-Kasih yang mengandungi maklumat mengenai kemiskinan bermula dari profail individu, program atau bantuan yang diterima oleh Ketua Isi Rumah (KIR) dan Ahli Isi Rumah (AIR) daripada agensi pemberi bantuan sehinggalah kepada permohonan bantuan dan pemantauan keberkesanan program atau bantuan yang diterima.
Bagaimanakah semakan bantuan ekasih 1200? Ikuti penjelasan lanjut di sini.
BACA JUGA : SEMAKAN NAMA PENERIMA BANTUAN EKASIH 1200 DALAM MYKAD : CHECK SEKARANG
SENARAI PENERIMA BANTUAN EKASIH 1200 2024
Berikut merupakan senarai penerima bantuan yang bernilai RM1,200 daripada data e-Kasih mengikut kategori seperti di bawah :
BIL. | KATEGORI | JUMLAH PENERIMA |
---|---|---|
1. | Kategori Miskin Tegar (Isi Rumah / Warga Emas / Bujang) | 0.2j |
2. | Kategori Miskin (Isi Rumah / Warga Emas / Bujang) | 0.5j |
KAEDAH PELAKSANAAN BANTUAN EKASIH 1200 2024
Berikut merupakan kaedah pelaksanaan bantuan yang bernilai RM1,200 akan dibayar seperti di bawah :
KAEDAH PELAKSAAN |
---|
Dikreditkan menerusi MyKad sebanyak RM100 sepanjang tempoh 12 bulan |
KAEDAH PEMAKLUMAN BANTUAN EKASIH 1200 2024
Berikut merupakan kaedah pemakluman bantuan yang bernilai RM1,200 sekiranya anda lulus :
KAEDAH PEMAKLUMAN | KETERANGAN |
---|---|
Sistem Pesanan Ringkas (SMS) | Penerima SARA yang layak akan menerima maklumat melalui Sistem Pesanan Ringkas (SMS) / aplikasi WhatsApp daripada MyKasih untuk mengesahkan status mereka sebagai penerima di bawah program ini. |
Semakan terus melalui Portal Rasmi | Portal Rasmi MyKasih https://www.mykasih.com.my |
SEMAKAN BANTUAN EKASIH 1200 2024
Ikuti cara semakan bantuan melalui Portal Rasmi MyKasih seperti berikut :
- Sila layari Portal Rasmi MyKasih.
- Kemudian, klik pada BANTUAN MYKASIH [SEMAK STATUS].
- Anda akan dibawa ke bahagian ‘Semakan Status’.
- Masukkan Nombor Mykad anda dengan betul tanpa (-) Contoh : 83XXXXXXXXXX
- Seterunya, masukkan Kod Captcha yang betul berdasarkan imej yang diberikan.
- Tekan butang [Semak Status].
- Status anda akan dipaparkan.
- Selesai.
RUJUKAN
Semua maklumat di atas adalah dirujuk daripada Portal rasmi e-Kasih dan MyKasih (Sumbangan Asas Rahmah (SARA)). Sekiranya anda mempunyai sebarang pertanyaan atau masalah berkaitan bantuan di atas, sila rujuk pihak berwajib seperti berikut :
- Hubungi LHDNM: 1-800-88-2747 (waktu operasi: 9.00 pagi – 5.00 petang); atau
- Hubungi MOF: 03-8882 4565 / 4566 (waktu operasi: 9.00 pagi – 5.00 petang)
- Hubungi MyKasih: 03-7720 1800 (waktu operasi: 9.00 pagi – 5.00 petang)
PENAFIAN
Pihak kami hanya berkongsi maklumat tentang bantuan yang disediakan oleh pihak kerajaan malaysia dan juga kerajaan negeri bertujuan untuk berkongsi dan memudahkan carian pelawat. Pihak kami tidak sama sekali meminta sebarang maklumat pelawat atau tidak pernah mengenakan bayaran melalui maklumat yang dikongsikan ini. Tujuan penulisan ini hanyalah berkongsi maklumat dan memudahkan pelawat mendapat info terbaru tentang bantuan. Artikel ini di rujuk berdasarkan Portal Rasmi dari : https://www.mykasih.com.my/.
Saya dah tak berkerja dari tahun 2020 sehingga sekarang,di sebabkan virus covid dan sekrang ekonomi merumdum….saya cuba mohon kerja baru,tapi di tolak di sebabkan usia sya sudah 51thn…sekarang saya dapat upah dari cat rumah orang…itu pun 2 kali sahaja….mana lagi saya nak dapatkan bantuan?..cuba lah fahami bagi pihak saya…
assalamualikumm..,sy puan heryani,mempunyai 5 orang anak.pegawai e kasih ada datang ke rumah sewa sy,hanya sekali .lepastu x pernah lg datang menanya status sy skrg.sy x tahu sama ada,sy layak atau tidak..