SEMAKAN NAMA PENERIMA BANTUAN KEPERLUAN ASAS BARANG DAPUR 2024 : CHECK SEKARANG

SEMAKAN NAMA PENERIMA BANTUAN KEPERLUAN ASAS BARANG DAPUR 2024 : CHECK SEKARANG

Saban hari, harga keperluan asas barang dapur semakin naik dan mencabar untuk rakyat yang berpendapatan rendah serta mempunyai ramai tanggungan. Justeru, keprihatin Kerajaan Malaysia terhadap rakyat yang kurang berkemampuan dengan menyediakan inisiatif bantuan keperluan asas barang dapur.

Bagaimanakah semakan nama penerima bantuan keperluan asas barang dapur? Ikuti penjelasan lanjut di sini.

BACA JUGA : SEMAKAN NAMA PENERIMA BANTUAN E WALLET 300 : CHECK SEKARANG

SENARAI BANTUAN KEPERLUAN ASAS BARANG DAPUR

Berikut merupakan bantuan keperluan asas barang dapur serta barang keperluan asas lain yang telah disenaraikan oleh Kerajaan seperti di bawah :

  1. Beras.
  2. Mi dan Bihun.
  3. Roti.
  4. Biskut.
  5. Telur.
  6. Gula dan garam.
  7. Rempah ratus, sos, kicap dan sebagainya.
  8. Tepung.
  9. Minyak masak.
  10. Ubat-ubatan.
  11. Sayur-sayuran dan buah-buahan.
  12. Daging ayam, lembu, kambing dan ikan.
  13. Sabun, kelengkapan mandian dan bahan pencuci.
  14. Lampin pakai buang (bayi / dewasa).
  15. Produk tenusu (susu segar, susu tepung, susu sejat dan susu pekat manis).
  16. Barangan persekolahan (beg, kasut, buku, alatulis, pakaian seragam, dan sebagainya).
  17. Perihal pendidikan (buku-buku ilmiah / akademik).

KAEDAH PENERIMAAN BANTUAN KEPERLUAN ASAS BARANG DAPUR 2024

Berikut merupakan kaedah penerimaan bantuan keperluan asas barang dapur seperti di bawah :

  1. Kerajaan akan menyalurkan bantuan tunai sebanyak RM300 setiap bulan ke dalam aplikasi e-Wallet SELANGKAH (BINGKAS).
  2. Sah digunakan untuk pembelian di kedai-kedai terpilih : https://www.bingkasselangor.com/senarai-kedai.
  3. Pilih barangan keperluan asas yang ingin dibeli mengikut senarai di atas.
  4. Pembayaran hanya dengan menggunakan aplikasi (scan e-Wallet).

SEMAKAN NAMA PENERIMA BANTUAN KEPERLUAN ASAS BARANG DAPUR 2024

Untuk yang telah berdaftar sahaja boleh membuat semakan bantuan di Portal Rasmi seperti panduan di bawah :

PAUTAN PORTAL RASMI
https://www.bingkasselangor.com/
  1. Untuk semakan, klik pada pautan Portal Rasmi BINGKAS di atas.
  2. Kemudian, pada halaman BINGKAS sila klik pada [Log Masuk].
  3. Masukkan Nombor Telefon anda yang telah berdaftar dengan aplikasi SELANGKAH.
  4. Masukkan juga kata laluan anda yang betul.
  5. Pergi ke bahagian semakan.
  6. Selesai.

RUJUKAN

Segala yang kami kongsikan di atas adalah berdasarkan Portal Rasmi BINGKAS. Sekiranya anda mempunyai sebarang persoalan atau masalah berkaitan bantuan tersebut, sila rujuk pihak berwajib seperti berikut :

PENAFIAN

Pihak kami hanya berkongsi maklumat tentang bantuan yang disediakan oleh pihak kerajaan malaysia dan juga kerajaan negeri bertujuan untuk berkongsi dan memudahkan carian pelawat. Pihak kami tidak sama sekali meminta sebarang maklumat pelawat atau tidak pernah mengenakan bayaran melalui maklumat yang dikongsikan ini. Tujuan penulisan ini hanyalah berkongsi maklumat dan memudahkan pelawat mendapat info terbaru tentang bantuan. Artikel ini di rujuk berdasarkan dari : https://www.bingkasselangor.com/.

Leave a Comment