SEMAKAN NAMA PENERIMA BANTUAN RM900 MYKAD 2024 : CHECK SEKARANG
Dana bantuan yang disalurkan ke dalam MyKad penerima adalah hasil daripada penyasaran semula subsidi. Ia adalah untuk mengekalkan harga barangan dan mengurangkan kos sara hidup rakyat yang berpendapatan rendah dan yang kurang kemampuan.
Bagaimanakah semakan nama penerima bantuan RM900 Mykad? Ikuti penjelasan lebih lanjut di sini.
BACA JUGA : SEMAKAN STATUS PENERIMA BANTUAN TERBARU MYKASIH RM600 : CHECK SEKARANG
JUMLAH AGIHAN BANTUAN RM900 MYKAD 2024
Agihan jumlah bantuan bernilai RM900 adalah terbahagi kepada dua (2) jenis bantuan, iaitu :
JENIS BANTUAN | JUMLAH AGIHAN |
---|---|
Bantuan SARA | RM600 |
Bantuan BINGKAS | RM300 |
KAEDAH AGIHAN BANTUAN RM900 2024
Pengagihan bantuan juga berlainan mengikut jenis bantuan seperti berikut :
- Agihan Bantuan SARA RM600 :
- Secara tanpa tunai melalui MyKad penerima secara ansur selama enam (6) bulan; atau
- Secara tunai melalui akaun bank penerima atau di kaunter bank BSN sekaligus.
- Agihan Bantuan BINGKAS RM300 :
- Secara tanpa tunai melalui aplikasi e-Wallet setiap bulan.
TARIKH AGIHAN BANTUAN RM900 MYKAD 2024
Bantuan bernilai RM900 akan diagihkan kepada penerima mengikut tarikh seperti berikut :
JENIS BANTUAN | TARIKH AGIHAN |
---|---|
Bantuan SARA | Setiap bulan bermula pada 01 Julai 2024 hingga 01 Disember 2024 |
Bantuan BINGKAS | Setiap bulan mengikut tarikh kelulusan permohonan |
SEMAKAN NAMA PENERIMA BANTUAN RM900 MYKAD 2024
Terdapat dua (2) laman semakan yang berbeza untuk semakan nama penerima. Ikuti cara semakan mengikut laman seperti berikut :
- Semakan Nama Penerima Bantuan RM600 :
- Sila layari laman semakan di sini : https://app.mykasih.net/sara2/checkstatus.
- Masukkan nombor kad pengenalan mengikut format, contoh : 83XXXXXXXXXX.
- Kemudian, klik pada butang [Semakan Status].
- Status penerima akan dipaparkan.
- Selesai.
- Semakan Nama Penerima Bantuan RM300 :
- Sila layari laman semakan di sini : https://bingkasselangor.com/log-masuk.
- Masukkan nombor telefon yang telah didaftarkan aplikasi e-Wallet.
- Kemudian, masukkan kata laluan yang telah ditetapkan dengan betul.
- Klik pada butang [Log Masuk].
- Pergi ke bahagian [Semakan Status].
- Status permohonan akan dipaparkan.
- Selesai.
RUJUKAN
Segala maklumat yang dikongsikan di atas adalah dirujuk daripada Portal Rasmi MySARA & BINGKAS. Sekiranya anda mempunyai sebarang pertanyaan atau masalah berkaitan bantuan di atas, sila rujuk pihak berwajib di bawah :
- Talian SARA : (603) 7720 1800 / (603) 7720 1900;
- Talian BINGKAS : 1-800-22-6600
PENAFIAN
Pihak kami hanya berkongsi maklumat tentang bantuan yang disediakan oleh pihak Kerajaan Malaysia dan juga Kerajaan Negeri bertujuan untuk berkongsi dan memudahkan carian pelawat. Pihak kami tidak sama sekali meminta sebarang maklumat pelawat atau tidak pernah mengenakan bayaran melalui maklumat yang dikongsikan ini. Tujuan penulisan ini hanyalah berkongsi maklumat dan memudahkan pelawat mendapat info terbaru tentang bantuan. Artikel ini di rujuk berdasarkan Portal Rasmi dari : https://mykasih.com.my/food-aid-programme/sara/ dan https://bingkasselangor.com/#pengenalan.