SEMAKAN NAMA PENERIMA BANTUAN SARA HIDUP RM100 SEBULAN 2024 : CHECK SEKARANG
Peningkatan kos sara hidup yang semakin tinggi kini menjejaskan segelintir rakyat Malaysia terutamanya yang berpendapatan rendah. Justeru, Kerajaan menyediakan bantuan sara hidup yang bernilai RM100 sebulan sebagai bantuan tunai tambahan dijangka akan memanfaatkan 6.3j rakyat Malaysia.
Bagaimanakah semakan nama penerima bantuan sara hidup rm100 sebulan? Ikuti penerangan lanjut di sini.
BACA JUGA : SEMAKAN STATUS PENERIMA BANTUAN TUNAI RAKYAT RM3700 : CHECK SEKARANG\
PENGENALAN
Bantuan Sara Hidup yang bernilai RM100 sebulan adalah Sumbangan Asas Rahmah (SARA) yang disalurkan sebagai bantuan tambahan kepada penerima Sumbangan Tunai Rahmah (STR) yang berstatus miskin dan miskin tegar di bawah data e-Kasih dan JKM.
SENARAI PENERIMA BANTUAN SARA HIDUP RM100 SEBULAN
Bantuan yang bernilai RM100 sebulan ini disalurkan kepada golongan miskin dan miskin tegar mengikut kategori seperti senarai berikut :
KATEGORI PENERIMA | JUMLAH PENERIMA |
---|---|
STR Miskin Tegar : -Isi Rumah Berkahwin / Ibu Bapa Tunggal yang mempunyai anak; -Warga Emas Tiada Pasangan; dan -Bujang berpendapatan rendah. | 0.2j penerima |
STR Miskin : -Isi Rumah Berkahwin / Ibu Bapa Tunggal yang mempunyai anak; -Warga Emas Tiada Pasangan; dan -Bujang berpendapatan rendah. | 0.5j penerima |
KAEDAH PENGKREDITAN BANTUAN SARA HIDUP
Pengkreditan Bantuan Sara Hidup adalah berbeza mengikut negeri penerima seperti berikut :
ALAMAT PENERIMA | KAEDAH PENGKREDITAN |
---|---|
Semenanjung Malaysia | Penerima akan menerima elaun bulanan sebanyak RM100 (isi rumah & warga emas)/ RM50 (bujang) secara bulanan selama setahun melalui MyKad mereka untuk membeli barang keperluan asas terpilih. |
Sabah , Sarawak & Wilayah Persekutuan Labuan | Akan dikreditkan dua kali setahun iaitu RM600 untuk isi rumah dan warga emas tiada pasangan dan RM300 untuk golongan bujang melalui pengkreditan ke akaun bank / secara tunai di cawangan Bank Simpanan Nasional (BSN) |
JADUAL PENGREDITAN BANTUAN SARA HIDUP RM100 SEBULAN 2024
Pengkreditan Bantuan Sara Hidup telah mula dikreditkan ke dalam MyKad penerima bermula 22 Januari 2024 (Semenanjung Malaysia) dan untuk bulan seterusnya adalah seperti jadual berikut :
ALAMAT PENERIMA | JADUAL PENGKREDITAN |
---|---|
Semenanjung Malaysia | 22 Jan 2024 1 Feb 2024 Mac 2024 Apr 2024 Mei 2024 Jun 2024 Jul 2024 Ogs 2024 Sep 2024 Okt 2024 Nov 2024 Dis 2024 |
Sabah, Sarawak & Wilayah Persekutuan Labuan | 19 Feb 2024 & 12 ogs 2024 |
SEMAKAN NAMA PENERIMA BANTUAN SARA HIDUP RM100 SEBULAN 2024
Untuk semakan bantuan Sara Hidup ini boleh disemak melalui dua (2) Portal Rasmi iaitu MyKasih atau MySTR LHDNM seperti berikut :
SEMAKAN NAMA PENERIMA DI PORTAL RASMI MYKASIH
PAUTAN PORTAL RASMI MYKASIH |
---|
https://www.mykasih.com.my/ |
- Sila klik pada pautan Portal Rasmi MyKasih di atas.
- Pada halaman utama MyKasih, sila klik pada [SEMAK STATUS].
- Anda akan dibawa ke bahagian ‘Semakan Status’.
- Masukkan Nombor Mykad anda dengan betul tanpa (-) Contoh : 83XXXXXXXXXX
- Tekan butang [Semak Status].
- Status anda akan dipaparkan.
- Selesai.
SEMAKAN NAMA PENERIMA DI PORTAL RASMI MYSTR LHDNM
PAUTAN PORTAL RASMI MYSTR LHDNM |
---|
https://bantuantunai.hasil.gov.my/default |
- Sila klik pada pautan Portal Rasmi MySTR LHDNM di atas.
- Masukkan nombor Kad Pengenalan pemohon pada ruangan [No MyKad].
- Kemudian, klik [Log Masuk].
- Klik butang [Semak].
- Seterusnya, klik [Ya] sekiranya frasa keselamatan pemohon adalah betul.
- Masukkan kata laluan dengan betul dan tekan [Log Masuk].
- Kemudian, klik pada [Semakan Permohonan].
- Status Sumbangan Asas Rahmah (SARA) pemohon akan dipaparkan.
- Selesai.
RUJUKAN
Segala maklumat yang dikongsikan di atas adalah dirujuk daripada Portal Rasmi MyKasih berkaitan Sumbangan Asas Rahmah (SARA) dan dari Portal Rasmi MySTR. Sekiranya anda mempunyai sebarang pertanyaan atau masalah berkaitan bantuan di atas, sila rujuk pihak berwajib seperti berikut :
- STR :
- Hotline STR HASiL : 1-800-88-2747
- Hotline STR MOF : 03-8882 4565 / 03-8882 4566
- E-mel : [email protected]
- SARA :
- Talian MyKasih : (603) 7720 1800 / (603) 7720 1800
- Email : [email protected]
PENAFIAN
Pihak kami hanya berkongsi maklumat tentang bantuan yang disediakan oleh pihak kerajaan malaysia dan juga kerajaan negeri bertujuan untuk berkongsi dan memudahkan carian pelawat. Pihak kami tidak sama sekali meminta sebarang maklumat pelawat atau tidak pernah mengenakan bayaran melalui maklumat yang dikongsikan ini. Tujuan penulisan ini hanyalah berkongsi maklumat dan memudahkan pelawat mendapat info terbaru tentang bantuan. Artikel ini di rujuk berdasarkan dari : https://bantuantunai.hasil.gov.my/Download/Risalah/Risalah%20STR%202024.pdf dan https://www.mykasih.com.my/.