CARA MEMOHON BANTUAN BELI BARANG DAPUR DALAM MYKAD RM450 SETIAP BULAN 2024 : MOHON SEKARANG

CARA MEMOHON BANTUAN BELI BARANG DAPUR DALAM MYKAD RM450 SETIAP BULAN 2024 : MOHON SEKARANG

Permohonan Bantuan Beli Barang Dapur hanya boleh dibuat oleh rakyat yang memenuhi syarat-syarat kelayakan yang telah ditetapkan sahaja dan sekiranya berjaya melepasi tapisan kelayakan, penerima akan dimaklumkan oleh pihak pemberi bantuan.

Bagaimanakah cara memohon bantuan beli barang dapur dalam mykad rm450 setiap bulan? Ikuti penjelasan lebih lanjut di sini.

BACA JUGA : SEMAKAN NAMA PENERIMA BANTUAN TUNAI RAHMAH RM500 TERBARU : CHECK SEKARANG

PIHAK PEMBERI BANTUAN BELI BARANG DAPUR RM450 SETIAP BULAN 2024

Pemberian Bantuan Beli Barang Dapur adalah daripada :

  1. Kerajaan Persekutuan; dan
  2. Kerajaan Negeri Selangor.

*Nota : Kedua-duanya khusus untuk penerima membeli barang dapur setiap bulan.

CARA PEMBERIAN BANTUAN BELI BARANG DAPUR RM450 SETIAP BULAN 2024

Pemberian Bantuan untuk Beli Barang Dapur adalah berlainan, iaitu melalui :

  • Kerajaan Persekutuan :
    • Diberikan melalui akaun yang dibuka dengan nombor MyKad dan boleh digunakan untuk membeli barang dapur secara tanpa tunai dengan 6-digit nombor PIN.
CARA BANTUAN BELI BARANG DAPUR DIBERIKAN
Dalam MyKad penerima
  • Kerajaan Negeri Selangor :
    • Diberikan melalui akaun e-Dompet untuk penerima membuat pembelian barang dapur secara tanpa tunai dengan bayaran kod QR.
CARA BANTUAN BELI BARANG DAPUR DIBERIKAN
Dalam akaun e-Dompet

JUMLAH BANTUAN BELI BARANG DAPUR SETIAP BULAN 2024 DIBERIKAN

Bantuan untuk beli barang dapur akan diberikan kepada penerima setiap bulan mengikut jumlah berikut :

JUMLAH BANTUANCARA PEMBERIAN
RM100 + RM50Dalam MyKad
RM300Dalam e-Dompet

SYARAT-SYARAT KELAYAKAN BANTUAN BELI BARANG DAPUR 2024

Antara syarat-syarat yang ditetapkan untuk pemohon Bantuan Beli Barang Dapur adalah :

  • Kelayakan penerima bantuan dalam MyKad :
    • Warganegara Malaysia;
    • Beralamat di Semenanjung Malaysia;
    • Pendapatan di bawah garis PGK semasa;
    • Lulus Sumbangan Tunai Rahmah 2024;
    • Berdaftar dengan e-Kasih sebagai penerima Miskin / Miskin Tegar.
  • Kelayakan penerima bantuan dalam e-Dompet :
    • Warganegara Malaysia;
    • Lahir di Selangor atau menetap di Selangor melebihi 10 tahun;
    • Pemilih berdaftar di Negeri Selangor
    • Keluarga yang mempunyai tanggungan minimum dua (2) orang berusia 18 tahun ke bawah
    • Pendapatan isi rumah di bawah RM5,000.00 sebulan.

CARA MEMOHON BANTUAN BELI BARANG DAPUR DALAM MYKAD RM450 SETIAP BULAN 2024

Ikuti cara memohon Bantuan Beli Barang Dapur di dua (2) portal yang berbeza seperti berikut :

  • Permohonan Bantuan Beli Barang Dapur Dalam MyKad :
    1. Sila layari portal rasmi Permohonan di sini : https://bantuantunai.hasil.gov.my/.
    2. Kemudian, klik butang [Permohonan Baharu].
    3. Lengkapkan Maklumat Pemohon.
    4. Klik butang [TERUSKAN] setelah semua maklumat diisi dengan lengkap.
    5. Seterusnya isi Kod Captcha seperti yang dipaparkan pada menu Pengesahan dan klik butang [Sahkan Captcha].
    6. Sila pastikan maklumat yang dipaparkan adalah tepat dan sila tick [/] butang berikut.
    7. Klik butang [Hantar] bagi meneruskan permohonan.
    8. Setelah permohonan berjaya dihantar, anda akan dipaparkan ‘Permohonan telah berjaya dihantar’.
    9. Selesai.
  • Permohonan Bantuan Beli Barang Dapur Dalam e-Dompet :
    1. Sila layari Portal Rasmi BINGKAS di sini : https://www.bingkasselangor.com/.
    2. Pada halaman utama BINGKAS, sila klik pada [Daftar Sekarang].
    3. Kemudian, klik pada butang [Daftar Akaun Selangkah Baru] di bawah.
    4. Masukkan nombor telefon mengikut format, contoh : 0123456789.
    5. Klik butang [Teruskan].
    6. Isikan segala butiran peribadi yang diperlukan dengan betul.
    7. Seterusnya, klik pada butang [Daftar].
    8. Setelah pendaftaran berjaya, sila [Log Masuk] mengikut akaun yang didaftarkan.
    9. Kemudian, tekan butang [Buat Permohonan].
    10. Masukkan segala maklumat peribadi yang diperlukan dan tekan butang [Hantar].
    11. Pada bahagian butiran anak, sila klik [Tambah Anak] untuk mengisi maklumat tentang anak dan tekan [Hantar].
    12. Tandakan pada kotak yang berkenaan dan tekan butang [Hantar].
    13. Klik [Choose File] untuk memuat naik dokumen yang diperlukan (mengikut format jpeg. dan pdf) dan tekan [Hantar].
    14. Tandakan pada kotak persetujuan [/].
    15. Seterusnya, klik butang [Hantar].
    16. ‘Permohonan telah berjaya’.
    17. Selesai.

*Nota : Permohonan hendaklah dibuat sebelum tarikh tutup.

RUJUKAN

Segala maklumat yang dikongsikan di atas adalah dirujuk daripada Portal Rasmi SARA & BINGKAS. Sekiranya terdapat pertanyaan lanjut, pihak tuan/puan boleh menghubungi Talian Hotline SARA : (603) 7720 1800 & Talian hotline BINGKAS : 1-800-22-6600.

PENAFIAN

Pihak kami hanya berkongsi maklumat tentang bantuan yang disediakan oleh pihak Kerajaan Malaysia dan juga Kerajaan Negeri bertujuan untuk berkongsi dan memudahkan carian pelawat. Pihak kami tidak sama sekali meminta sebarang maklumat pelawat atau tidak pernah mengenakan bayaran melalui maklumat yang dikongsikan ini. Tujuan penulisan ini hanyalah berkongsi maklumat dan memudahkan pelawat mendapat info terbaru tentang bantuan. Artikel ini di rujuk berdasarkan Portal Rasmi dari : https://mykasih.com.my/food-aid-programme/sara/faq/ & https://www.bingkasselangor.com/soalan-lazim.

Leave a Comment