CHECK BANTUAN TAMBAHAN STR RM150 FASA 4 2024 : SEMAK STATUS SEKARANG
Daripada seramai 8.7 juta penerima Sumbangan Tunai Rahmah (STR) hanya 0.7 juta yang telah mula menerima Bantuan Tambahan Sumbangan Tunai Rahmah (STR) pada fasa keempat (4) pada bulan November ini dengan nilai antara RM50 hingga RM100.
Bagaimanakah check bantuan tambahan str rm150 fasa 4? Ikuti penjelasan lebih lanjut di bawah.
BACA JUGA : CHECK BANTUAN EKASIH DALAM MYKAD RM150 FASA 4 : SEMAK STATUS SEKARANG
JADUAL BAYARAN BANTUAN TAMBAHAN STR RM150 FASA 4 2024
Pembayaran Bantuan STR dan Tambahan STR bagi fasa keempat (4) adalah seperti jadual berikut :
JENIS BANTUAN | TARIKH BAYARAN |
---|---|
Bantuan STR | Bermula 7 November 2024 Hingga 14 November 2024 |
Bantuan Tambahan STR | Bermula 1 November 2024 |
KAEDAH BAYARAN BANTUAN TAMBAHAN STR RM150 FASA 4 2024
Kaedah pembayaran Bantuan STR dan Tambahan STR kepada penerima adalah berbeza seperti berikut :
JENIS BANTUAN | KAEDAH BAYARAN |
---|---|
Bantuan STR | Dikreditkan ke dalam akaun bank penerima atau Diberikan secara tunai di kaunter cawangan BSN |
Bantuan Tambahan STR | Dikreditkan ke dalam kad pengenalan penerima |
KADAR BAYARAN BANTUAN TAMBAHAN STR FASA 4 2024
Bantuan Tambahan STR akan dibayar kepada penerima mengikut kelayakan seperti berikut :
KELAYAKAN PENERIMA | KADAR BAYARAN |
---|---|
ISI RUMAH | RM100 sebulan sehingga RM1,200 setahun |
WARGA EMAS | RM100 sebulan sehingga RM1,200 setahun |
BUJANG | RM50 sebulan sehingga RM600 setahun |
CHECK BANTUAN TAMBAHAN STR RM150 FASA 4 2024
Untuk mengetahui status kelayakan sebagai penerima Bantuan Tambahan STR yang bernilai RM150 bagi fasa keempat, ikuti cara check status di bawah :
- Sila klik pada pautan rasmi di sini : https://bantuantunai.hasil.gov.my/.
- Masukkan 12 digit Nombor Kad Pengenalan* tanpa sengkang (-) contoh : 83XXXXXXXXXX.
- Klik butang [Log Masuk].
- Seterusnya, klik [Semak].
- Sekiranya frasa keselamatan yang dipaparkan adalah betul, klik [Ya].
- Masukkan kata laluan yang betul.
- Klik butang [Log Masuk].
- Kemudian, klik pada bahagian [Semakan Permohonan].
- Seterusnya, klik pada [Pautan Portal Rasmi MyKasih] di bawah.
- Bahagian semakan status akan dipaparkan.
- Sila masukkan 12 digit Nombor Kad Pengenalan pada ruangan [Nombor MyKad*]
- Setelah itu, klik butang [Semakan Status].
- Status bayaran penerima akan dipaparkan.
- Selesai.
RUJUKAN
Segala maklumat yang dikongsikan di atas adalah dirujuk daripada Portal Rasmi STR. Sekiranya anda mempunyai sebarang pertanyaan atau masalah berkaitan bantuan di atas, sila rujuk pihak berwajib di bawah :
- Hotline STR HASiL : 1-800-88-2747
- Hotline STR MOF : 03-8882 4565 / 03-8882 4566
- E-mel : [email protected]
PENAFIAN
Pihak kami hanya berkongsi maklumat tentang bantuan yang disediakan oleh pihak Kerajaan Malaysia dan juga Kerajaan Negeri bertujuan untuk berkongsi dan memudahkan carian pelawat. Pihak kami tidak sama sekali meminta sebarang maklumat pelawat atau tidak pernah mengenakan bayaran melalui maklumat yang dikongsikan ini. Tujuan penulisan ini hanyalah berkongsi maklumat dan memudahkan pelawat mendapat info terbaru tentang bantuan. Artikel ini di rujuk berdasarkan Portal Rasmi dari : https://bantuantunai.hasil.gov.my/.