CHECK BANTUAN TAMBAHAN STR RM150 FASA 4 2024 : SEMAK STATUS SEKARANG

CHECK BANTUAN TAMBAHAN STR RM150 FASA 4 2024 : SEMAK STATUS SEKARANG

Daripada seramai 8.7 juta penerima Sumbangan Tunai Rahmah (STR) hanya 0.7 juta yang telah mula menerima Bantuan Tambahan Sumbangan Tunai Rahmah (STR) pada fasa keempat (4) pada bulan November ini dengan nilai antara RM50 hingga RM100.

Bagaimanakah check bantuan tambahan str rm150 fasa 4? Ikuti penjelasan lebih lanjut di bawah.

BACA JUGA : CHECK BANTUAN EKASIH DALAM MYKAD RM150 FASA 4 : SEMAK STATUS SEKARANG

JADUAL BAYARAN BANTUAN TAMBAHAN STR RM150 FASA 4 2024

Pembayaran Bantuan STR dan Tambahan STR bagi fasa keempat (4) adalah seperti jadual berikut :

JENIS BANTUANTARIKH BAYARAN
Bantuan STRBermula 7 November 2024
Hingga 14 November 2024
Bantuan Tambahan STRBermula 1 November 2024

KAEDAH BAYARAN BANTUAN TAMBAHAN STR RM150 FASA 4 2024

Kaedah pembayaran Bantuan STR dan Tambahan STR kepada penerima adalah berbeza seperti berikut :

JENIS BANTUANKAEDAH BAYARAN
Bantuan STRDikreditkan ke dalam akaun
bank penerima
atau
Diberikan secara tunai di
kaunter cawangan BSN
Bantuan Tambahan STRDikreditkan ke dalam
kad pengenalan penerima

KADAR BAYARAN BANTUAN TAMBAHAN STR FASA 4 2024

Bantuan Tambahan STR akan dibayar kepada penerima mengikut kelayakan seperti berikut :

KELAYAKAN PENERIMAKADAR BAYARAN
ISI RUMAHRM100 sebulan
sehingga
RM1,200 setahun
WARGA EMASRM100 sebulan
sehingga
RM1,200 setahun
BUJANGRM50 sebulan
sehingga
RM600 setahun

CHECK BANTUAN TAMBAHAN STR RM150 FASA 4 2024

Untuk mengetahui status kelayakan sebagai penerima Bantuan Tambahan STR yang bernilai RM150 bagi fasa keempat, ikuti cara check status di bawah :

  1. Sila klik pada pautan rasmi di sini : https://bantuantunai.hasil.gov.my/.
  2. Masukkan 12 digit Nombor Kad Pengenalan* tanpa sengkang (-) contoh : 83XXXXXXXXXX.
  3. Klik butang [Log Masuk].
  4. Seterusnya, klik [Semak].
  5. Sekiranya frasa keselamatan yang dipaparkan adalah betul, klik [Ya].
  6. Masukkan kata laluan yang betul.
  7. Klik butang [Log Masuk].
  8. Kemudian, klik pada bahagian [Semakan Permohonan].
  9. Seterusnya, klik pada [Pautan Portal Rasmi MyKasih] di bawah.
  10. Bahagian semakan status akan dipaparkan.
  11. Sila masukkan 12 digit Nombor Kad Pengenalan pada ruangan [Nombor MyKad*]
  12. Setelah itu, klik butang [Semakan Status].
  13. Status bayaran penerima akan dipaparkan.
  14. Selesai.

RUJUKAN

Segala maklumat yang dikongsikan di atas adalah dirujuk daripada Portal Rasmi STR. Sekiranya anda mempunyai sebarang pertanyaan atau masalah berkaitan bantuan di atas, sila rujuk pihak berwajib di bawah :

  • Hotline STR HASiL : 1-800-88-2747
  • Hotline STR MOF : 03-8882 4565 / 03-8882 4566
  • E-mel : [email protected]

PENAFIAN

Pihak kami hanya berkongsi maklumat tentang bantuan yang disediakan oleh pihak Kerajaan Malaysia dan juga Kerajaan Negeri bertujuan untuk berkongsi dan memudahkan carian pelawat. Pihak kami tidak sama sekali meminta sebarang maklumat pelawat atau tidak pernah mengenakan bayaran melalui maklumat yang dikongsikan ini. Tujuan penulisan ini hanyalah berkongsi maklumat dan memudahkan pelawat mendapat info terbaru tentang bantuan. Artikel ini di rujuk berdasarkan Portal Rasmi dari : https://bantuantunai.hasil.gov.my/.

Leave a Comment