SEMAKAN STATUS PENERIMA BANTUAN MYKAD RM300 2024 : CHECK SEKARANG
Usaha kerajaan dalam menyalurkan bantuan untuk membantu rakyat yang kurang kemampuan adalah melalui pelbagai kaedah bagi kemudahsampaian bantuan kepada penerima. Bantuan yang disalurkan adalah berjumlah RM300 sebulan bertujuan untuk memenuhi keperluan bulanan rakyat.
Bagaimanakah semakan status penerima bantuan MyKad RM300? Ikuti penjelasan lebih lanjut di sini.
BACA JUGA : SEMAKAN STATUS PENERIMA BANTUAN EWALLET B40 RM500 : CHECK SEKARANG
KAEDAH PENYAMPAIAN BANTUAN MYKAD RM300 2024
Penyampaian bantuan yang bernilai RM300 adalah disalurkan secara tanpa tunai (cashless) menerusi aplikasi di dalam telefon pintar penerima iaitu aplikasi yang bernama ‘SELANGKAH’ dan bukanlah disalurkan menerusi MyKad penerima.
HAD PENYALURAN BANTUAN MYKAD RM300 2024
Kadar penyaluran bantuan adalah mengikut had seperti berikut :
KADAR AMAUN BANTUAN | HAD PENYALURAN |
---|---|
RM300 | Sebulan |
RM3,600 | Setahun |
KEGUNAAN BANTUAN MYKAD RM300 2024
Bantuan yang disalurkan secara tanpa tunai RM300 sebulan adalah untuk digunakan bagi pembelian seperti berikut :
BIL. | KEGUNAAN | SENARAI BARANGAN |
---|---|---|
1. | Pembelian Barangan Keperluan Asas Dapur | Beras, mi, bihun, roti, biskut, telur, garam, gula, rampah ratus, sos, kicap, tepung, minyak masak, susu sejat, susu pekat manis, sayur-sayuran dan buah-buahan, daging lembu, ayam, kambing dan ikan. |
2. | Pembelian Barangan Keperluan Pendidikan | Pakaian seragam sekolah, beg, kasut, alat tulis, buku-buku ilmiah dan akademik. |
3. | Pembelian Lain-lain Barang Keperluan | Ubat-ubatan, lampin pakai buang (dewasa dan bayi), Susu tepung, kelengkapan mandian dan bahan pencuci. |
SEMAKAN STATUS PENERIMA BANTUAN MYKAD RM300 2024
Ikuti cara semakan status penerima bantuan RM300 di pautan seperti berikut :
- Sila layari pautan rasmi semakan status di sini : https://www.bingkasselangor.com/.
- Pada halaman utama, sila klik pada butang [Semak Status Permohonan].
- Masukkan nombor telefon tanpa (-) contoh : 0123456789.
- Masukkan juga kata laluan yang telah didaftarkan dengan betul.
- Seterusnya, klik pada butang [Log Masuk].
- Klik pada butang [Semakan Status].
- Status penerima akan dipaparkan.
- Selesai.
RUJUKAN
Segala maklumat yang dikongsikan di atas adalah dirujuk daripada Portal Rasmi SELANGKAH. Sekiranya terdapat pertanyaan lanjut, pihak tuan/puan boleh menghubungi Talian hotline : 1-800-22-6600.
PENAFIAN
Pihak kami hanya berkongsi maklumat tentang bantuan yang disediakan oleh pihak Kerajaan Malaysia dan juga Kerajaan Negeri bertujuan untuk berkongsi dan memudahkan carian pelawat. Pihak kami tidak sama sekali meminta sebarang maklumat pelawat atau tidak pernah mengenakan bayaran melalui maklumat yang dikongsikan ini. Tujuan penulisan ini hanyalah berkongsi maklumat dan memudahkan pelawat mendapat info terbaru tentang bantuan. Artikel ini di rujuk berdasarkan Portal Rasmi dari : https://www.bingkasselangor.com/#pengenalan.