BANTUAN MYKAD TERKINI RM450 SETIAP BULAN 2024 : MOHON SEKARANG
Cadangan kerajaan untuk meneruskan pemberian bantuan kepada rakyat setiap bulan adalah untuk memberi sokongan kewangan dan sekaligus dijangka dapat mengurangkan cabaran ekonomi yang tiadakepastian perlu dihadapi rakyat terutamanya yang berpendapatan rendah.
Bagaimanakah semakan kelayakan bantuan mykad terini rm450 setiap bulan? Ikuti penjelasan lebih lanjut di sini.
BACA JUGA : BANTUAN EWALLET UNTUK B40 PEMBELIAN BARANGAN KEPERLUAN ASAS RM300 SEBULAN : MOHON DAN CHECK STATUS SEKARANG
TARIKH PENYALURAN BANTUAN MYKAD TERKINI SETIAP BULAN 2024
Berikut merupakan tarikh penyaluran bantuan ke dalam MyKad yang terkini :
BIL. | TARIKH PENYALURAN |
---|---|
1. | Julai 2024 |
2. | Ogos 2024 |
3. | September 2024 |
4. | Oktober 2024 |
5. | November 2024 |
6. | Disember 2024 |
AMAUN PENYALURAN BANTUAN MYKAD TERKINI SETIAP BULAN 2024
Penyaluran bantuan ke dalam MyKad adalah mengikut kategori seperti berikut :
KATEGORI PENERIMA | AMAUN PENYALURAN BANTUAN MYKAD |
---|---|
ISI RUMAH | RM100 |
WARGA EMAS | RM100 |
BUJANG | RM50 |
TEMPOH PENYALURAN BANTUAN TERKINI RM450 2024
Bantuan yang disalurkan adalah mempunyai tempoh yang ditetapkan seperti berikut :
AMAUN BANTUAN | TEMPOH PENYALURAN |
---|---|
RM100 + RM50 | Setiap bulan selama 12 bulan |
RM300 | Setiap bulan selama 24 bulan |
SEMAKAN KELAYAKAN BANTUAN MYKAD TERKINI RM450 SETIAP BULAN 2024
Ikuti cara semakan kelayakan bantuan yang disalurkan setiap bulan seperti berikut :
- Cara Semakan Kelayakan Penerima 1 :
- Sila layari laman semakan di sini : https://app.mykasih.net/sara2/checkstatus.
- Masukkan Nombor Kad pengenalan pemohon dengan betul tanpa (-) Contoh : 83XXXXXXXXXX
- Seterusnya, masukkan Kod Captcha yang betul berdasarkan imej yang diberikan.
- Kemudian, klik pada butang [Semak Status].
- Status penerima akan dipaparkan.
- Selesai.
- Cara Semakan Kelayakan Penerima 2 :
- Sila layari laman semakan di sini : https://www.bingkasselangor.com/log-masuk#.
- Masukkan nombor telefon tanpa (-) contoh : 0123456789.
- Kemudian, Masukkan kata laluan yang telah didaftarkan dengan betul.
- Seterusnya, klik pada butang [Log Masuk].
- Klik pada butang [Semakan Status].
- Status penerima akan dipaparkan.
- Selesai.
RUJUKAN
Segala maklumat yang dikongsikan di atas adalah dirujuk daripada Portal Rasmi SARA & BINGKAS. Sekiranya anda mempunyai sebarang pertanyaan atau masalah berkaitan bantuan di atas, sila rujuk pihak berwajib di bawah :
- Talian Bantuan SARA : 03 7720 1800
- Talian Bantuan BINGKAS : 1800 22 6600
PENAFIAN
Pihak kami hanya berkongsi maklumat tentang bantuan yang disediakan oleh pihak Kerajaan Malaysia dan juga Kerajaan Negeri bertujuan untuk berkongsi dan memudahkan carian pelawat. Pihak kami tidak sama sekali meminta sebarang maklumat pelawat atau tidak pernah mengenakan bayaran melalui maklumat yang dikongsikan ini. Tujuan penulisan ini hanyalah berkongsi maklumat dan memudahkan pelawat mendapat info terbaru tentang bantuan. Artikel ini di rujuk berdasarkan Portal Rasmi dari : https://mykasih.com.my/food-aid-programme/sara/faq/ & https://www.bingkasselangor.com/soalan-lazim.