CARA MEMOHON BANTUAN DALAM MYKAD RM1200 2025 : MOHON & SEMAK KELAYAKAN SEKARANG

CARA MEMOHON BANTUAN DALAM MYKAD RM1200 2025 : MOHON & SEMAK KELAYAKAN SEKARANG

Walaupun semua rakyat Malaysia yang berumur 12 tahun ke atas mempunyai MyKad (kad pengenalan diri), namun hanya rakyat yang memenuhi syarat serta menepati kriteria kelayakan sahaja boleh memohon Bantuan Dalam MyKad pada tahun 2025.

Bagaimanakah cara memohon bantuan dalam mykad rm1200? Ikuti penjelasan lebih lanjut di sini.

BACA JUGA : BANTUAN MYKAD RM1200 TERBARU 2025 : SEMAK KELAYAKAN SEKARANG

SYARAT & KRITERIA KELAYAKAN PEMOHON BANTUAN DALAM MYKAD

Rakyat Malaysia yang memenuhi syarat serta kriteria kelayakan seperti di bawah sahaja boleh membuat permohonan Bantuan Dalam MyKad :

  • Warganegara Malaysia;
  • Lahir atau menetap di mana-mana negeri di Semenanjung Malaysia;
  • Berumur 21 tahun dan ke atas;
  • Status berkahwin atau bujang atau ibu bapa tunggal;
  • Ada atau tiada anak / tanggungan;
  • Bekerja di Malaysia dengan pendapatan isi rumah bawah garis PGK semasa;
  • Lulus / merupakan penerima Sumbangan Tunai Rahmah 2025; dan
  • Tersenarai sebagai penerima Miskin Tegar / Miskin dalam rekod data e-Kasih di bawah Unit Penyelarasan Pelaksanaan, Jabatan Perdana Menteri (ICU, JPM).

CARA MEMOHON BANTUAN DALAM MYKAD RM1200 2025

Untuk menerima Bantuan Dalam MyKad, pemohon perlu memohon Sumbangan Tunai Rahmah seperti berikut :

  1. Layari portal rasmi di pautan ini : https://bantuantunai.hasil.gov.my/.
  2. Halaman utama portal rasmi akan dipaparkan.
  3. Sila klik pada butang [Permohonan Baharu].
  4. Lengkapkan maklumat pemohon dengan betul (Ruangan bertanda * adalah mandatori diisi).
  5. Isikan ‘Nombor MyKad’ pemohon dan klik butang [SEMAK].
  6. Segala maklumat pemohon akan dipaparkan.
  7. Isikan segala maklumat yang diperlukan dengan betul.
  8. Lengkapkan maklumat bank (Masukkan akuan bank yang masih aktif).
  9. Sekiranya pilihan [Status Perkahwinan] pemohon adalah ‘Berkahwin’ sila lengkapkan maklumat pasangan.
  10. Masukkan ‘Maklumat Anak’ yang berusia 18 tahun ke bawah dan terhad kepada 5 anak sahaja.
  11. Setelah selesai, klik butang [Teruskan].
  12. Seterusnya, isi Kod Captcha seperti yang dipaparkan dan klik butang [Sahkan Captcha].
  13. Kemudian, ‘Perakuan Pemohon’ akan dipaparkan, sila pastikan segala maklumat adalah tepat dantick[/] pada ruangan tersebut.
  14. Klik butang [Hantar] di bawah.
  15. ‘Permohonan telah berjaya dihantar’ akan dipaparkan.
  16. Selesai.

*Sekiranya permohonan telah dibuat, pemohon perlu mendaftarkan diri sebagai penerima Miskin / Miskin Tegar di bawah e-Kasih.

CARA DAFTAR BANTUAN DALAM MYKAD RM1200 2025

Pendaftaraan adalah melalui cara berikut :

  • Hadirkan diri ke Pejabat Pembangunan Negeri (PPN) atau Pejabat Daerah yang berdekatan; atau
  • Melalui Talian PPN :
    • PPN Perlis : 04-9731976
    • PPN Kedah : 04-7209236
    • PPN P.Pinang : 04-2185700
    • PPN Perak : 05-2497400
    • PPN Selangor : 03-55213600
    • PPN W.Persekutuan : 03-40420260 / 61
    • PPN N.Sembilan : 06-7659945
    • PPN Melaka : 06-3333333
    • PPN Johor : 07-2234777
    • PPN Pahang : 09-5178208
    • PPN Terengganu : 09-6272000
    • PPN Kelantan : 09-7455000
    • PPN Sarawak : 082-446582
    • PPN Sabah : 088-484800; atau
  • Surat; atau
  • e-mel rasmi; atau
  • Membuat laporan atau mendaftar kes kemiskinan melalui Pemimpin Tempatan, Jawatankuasa Pembangunan dan Keselamatan Kampung (JPKK) atau Jawatankuasa Pembangunan dan Keselamatan Kampung Persekutuan (JPKKP).

SEMAKAN STATUS BANTUAN DALAM MYKAD RM1200 2025

Untuk mengetahui status kelayakan sebagai penerima Bantuan Dalam MyKad, ikuti cara semakan seperti berikut :

  1. Sila klik pada pautan rasmi di sini : https://bantuantunai.hasil.gov.my/.
  2. Masukkan nombor Mykad pada ruangan tanpa (-) contoh : 83XXXXXXXXXX.
  3. Klik butang [Log Masuk].
  4. Seterusnya, klik [Semak].
  5. Sekiranya frasa keselamatan yang dipaparkan adalah betul, klik [Ya].
  6. Masukkan kata laluan yang betul.
  7. Klik butang [Log Masuk].
  8. Kemudian, klik pada bahagian [Semakan Permohonan].
  9. Seterusnya, klik pada [Pautan Portal Rasmi MyKasih] di bawah.
  10. Bahagian semakan status akan dipaparkan.
  11. Sila masukkan nombor MyKad* dan klik butang [Semakan Status].
  12. Status bayaran penerima akan dipaparkan.
  13. Selesai.

RUJUKAN

Segala maklumat yang dikongsikan di atas adalah dirujuk daripada Portal Rasmi SARA. Sekiranya anda mempunyai sebarang pertanyaan atau masalah berkaitan bantuan di atas, sila rujuk pihak berwajib di Talian Hotline SARA : (603) 7720 1800 / (603) 7720 1900.

PENAFIAN

Pihak kami hanya berkongsi maklumat tentang bantuan yang disediakan oleh pihak Kerajaan Malaysia dan juga Kerajaan Negeri bertujuan untuk berkongsi dan memudahkan carian pelawat. Pihak kami tidak sama sekali meminta sebarang maklumat pelawat atau tidak pernah mengenakan bayaran melalui maklumat yang dikongsikan ini. Tujuan penulisan ini hanyalah berkongsi maklumat dan memudahkan pelawat mendapat info terbaru tentang bantuan. Artikel ini di rujuk berdasarkan Portal Rasmi dari : https://belanjawan.mof.gov.my/pdf/belanjawan2025/ucapan/touchpoint-budget-bm.pdf.

1 thought on “CARA MEMOHON BANTUAN DALAM MYKAD RM1200 2025 : MOHON & SEMAK KELAYAKAN SEKARANG”

Leave a Comment